fyzioterapie u dysfunkce pánevního dna a inkontinence

Pánevní dno je složitý a funkčně specifický komplex svalů. Na rozdíl od povrchových kosterních svalů si na tyto svaly nemůžeme běžně sáhnout, je obtížné představit si nebo vnímat jejich uložení a funkci. O to snáz jsou tyto svaly postižené poruchou funkce.

Projevy poruchy funkce pánevního dna jsou v první řadě u žen, zejména po opakovaných porodech, inkontinence moči. Dále bolesti bederní části zad, neplodnost. U mužů pak v souvislosti s nádorovými onemocněními prostaty inkontinence stolice.

Inkontinence je samovolný, nechtěný únik, ať už moči, nebo stolice, který nastává např. při změně polohy – vstávání ze židle, při zakašlání, běhu, poskoku.

Nejčastěji se na fyzioterapeuta obrací ženy právě s nechtěným únikem moči různého stupně, který je obtěžuje v každodenním životě, při sportu nebo práci a který nechtějí doživotně řešit používáním inkontinenčních vložek.

Fyzioterapii provádíme velmi individuálně přizpůsobenou každé klientce. Vyšetření i terapie se zaměřuje na cellkový stav pohybového aparátu, držení těla a práci hlubokých svalů, tj. bránice, břišních svalů a pánevního dna jako funkčního celku. Další částí je vyšetření svalů pánevního dna per vaginam (tj. vyšetření prstem fyzioterapeuta uvnitř pochvy). Jedná se o velice šetrné, krátké a nebolestivé vyšetření, které odhalí skutečný stav svalů pánevního dna a pomůže se stanovením další terapie. Bez tohoto vyšetření je obrázek stavu nekomplexní a často dochází k prohlubování obtíží.

K terapii se potom používají různé pomůcky, vaginální závažíčka apod., s nimiž si již žena cvičí v klidu domova.