fyzioterapie u dysfunkce pánevního dna a inkontinence

Poruchu funkce svalů pánevního dna poznáte sama na sobě velmi jednoduše. Protože je hlavní funkcí svalů pánevního dna zajištění správné polohy orgánů v pánvi a udržení moči a stolice pomocí svěračů, projeví se jejich porucha jako samovolný únik (nejčastěji moči), tzv. inkontinence. Nebo také, díky široké spolupráci svalů pánevního dna s ostatními svaly těla, jako bolesti zad – bederní páteře.
Tato situace nastává, díky četným svalovým dysbalancím těla a jejich zhoršování během života, často plíživě, ale zplna udeří nejčastěji v souvislosti se zátěží, jakou je pro pánevní dno několikanásobný porod. Další zhoršení bývá při změně hormonální aktivity v období menopauzy. Třetí rizikový faktor, který je sice nejméně častý, ale zato se může týkat i mužů (a inkontinence stolice) je následek léčby nádorového onemocnění.
Inkontinenci pocítíte jako nechtěný únik moči v situacích jako je kýchnutí, zakašlání nebo rozběhnutí se, případně během sportu při různých poskocích apod. Intenzita obtíží bývá různá a věřte, že pokud s terapií nezačnete včas, obtíže se časem budou zhoršovat. Řešením je, jak vám tvrdí reklama, celoživotní nošení vložek a inkontinenčních pomůcek, nebo jak vám nabídne lékař operační zákrok, anebo nejpřirozenější způsob – posílení svalů pánevního dna cvičením a fyzioterapií.
Terapie svalů pánevního dna tak, aby byla skutečně účinná, musí být především cílená. Založená na specifickém vyšetření pánevního dna fyzioterapeutem per vaginam (tedy pochvou, podobně jako u gynekologa). Vyšetření se ale nemusíte obávat, protože je nebolestivé, velmi krátké a díky němu zjistíte přesně, jak na tom vaše pánevní dno je (ano, tušíte správně, dá se provést i preventivně). Na základě vyšetření vám sestavím váš vlastní zcela individuální „tréninkový plán“, který plníte s vhodnou pomůckou už doma v soukromí. Cvičení zabere jen několik minut denně, dostane do kondice vaše pánevní dno a do konce života můžete mít vystaráno.